Prieš išvykstant poilsiauti būtina įsitikinti, kad turite visus reikiamus dokumentus, galiojančius užsienio kelionėms: Lietuvos respublikos pasą, galiojantį kelionės metu, kelionės bilietus, draudimo polisus ir pan.
Lietuvos Respublikos piliečiams, vykstantiems į Turkiją turistiniais tikslais, reikalingas galiojantis Lietuvos Respublikos pasas. Jo galiojimo laikas turi būti ne trumpesnis nei 6 mėnesiai, skaičiuojant nuo paskutinės kelionės dienos. Taip pat, pase turi būti bent vienas tuščias lapas įvažiavimo ir išvažiavimo antspaudui (vizai).
Asmens tapatybės kortelė kelionei į Turkiją netinkama.
Prieš kelionę būtina pasitikslinti skrydžio laiką. Jei skrendate iš Lietuvos, informacijos apie skrydžių laikus galite ieškoti bilietus pardavusioje kelionių agentūroje ar šalies oro uostų internetiniuose puslapiuose.
Grįžtant iš atostogų taip pat būtina susižinoti tikslų skrydžio laiką, šios informacijos teiraukitės kelionę kuruojančio gido, agentūros atstovo, taip pat ją galima rasti viešbučio registratūros informacijoje ar skrydžių bendrovės bei oro uosto, iš kurio išvykstate, internetiniuose puslapiuose.
Kiekvienam keleiviui, vyresniam nei 2 metai, nemokamai leidžiama vežtis 20kg registruojamo bagažo ir 5kg rankinio bagažo. Kūdikiams iki 2 metų amžiaus leidžiama vežti 10kg registruojamo bagažo ir vaikišką vežimėlį. Jeigu viename bagaže daiktus vežasi keli asmenys, jis negali viršyti 32kg svorio. Už kiekvieną papildomą kilogramą reikia mokėti papildomai.
Daugiau informacijos apie registruojamąjį ir rankinį bagažą ieškokite jūsų skrydį vykdančios aviakompanijos internetiniame puslapyje.
Rekomenduojama nesivežti birių, dūžtančių, gendančių produktų, juvelyrinių dirbinių ir kitų vertingų daiktų, vertybinių popierių ir dokumentų. Į lėktuvo saloną draudžiama įsinešti šaunamuosius, šaltuosius ginklus (tarp jų - ir suvenyrinius), manikiūro rinkinius, žirkles, kitus smailius ar aštrius daiktus. Šiuos daiktus galima vežti kaip krovinį, jei jų įpakavimas atitinka krovinių vežimo taisykles.
Prieš vykstant į kelionę rekomenduojama pasidomėti, kokios priemonės padės sumažinti riziką susirgti įvairiomis užkrečiamosiomis ligomis. Skiepai yra viena geriausių profilaktikos priemonių, todėl apie rekomenduojamus skiepus vykstant į Turkiją reikėtų susižinoti iš anksto. Informaciją apie rekomenduojamus skiepus turistams galite rasti Užkrečiamųjų ligų ir AIDS centro puslapyje www.ulac.lt.
Tam tikrais atvejais žmogaus fizinė, psichinė ar kitokia medicininė būklė (specialių poreikių asmenys, širdies ir kvėpavimo takų ligomis sergantys žmonės, taip pat žmonės, besiruošiantys operacijoms ar pan.), gali sukelti nepatogumų pačiam keleiviui ar kartu keliaujantiems asmenims. Todėl, prieš sudarant turizmo paslaugų sutartį, rekomenduojame pasitarti su gydytojais ir gauti jų leidimą bei rekomendacijas skrydžiui.
Nėščios moterys privalo turėti medicininę pažymą (anglų kalba), kurioje būtų nurodyta nėštumo trukmė ir gydytojo leidimas skristi. Iki 27 nėštumo savaitės apribojimai netaikomi, tačiau kai nėštumas pasiekia 28-35 savaites (imtinai), būtina pateikti ne vėlesnį, nei 7 dienos iki skrydžio, pažymėjimą. Pažymos apie nėštumą ypač griežtai tikrinamos Turkijoje.
Jei kelionės trukmė yra 7 nakvynės, tai atgaliniam skrydžiui pažyma galiotų tik tuo atveju, jei būtų išduota pirminio skrydžio dieną. Kitais atvejais pažymą atgaliniam skrydžiui gauti privaloma šalyje, kur poilsiaujama.
Prieš vykstant į kelionę rekomenduojama įsigyti sveikatos draudimą, medicininėms išlaidoms, kurias galite patirti kelionės metu, padengti. Dėl draudimo galite kreiptis į Jus aptarnaujančią agentūrą, taip pat daugiau informacijos sužinoti galite draudimo kompanijose ir jų internetiniuose puslapiuose. Taip pat galite susipažinti ir apsidrausti ir kitomis draudimo rūšimis ( neįvykusios kelionės, bagažo, paso draudimas ir pan.).
Turistams rekomenduojama kelionės metu imtis visų būtinų priemonių savo sveikatai ir turtui apsaugoti. Kelionės metu būkite budrūs ir atidūs, įsigykite kelionės draudimą. Dėl daiktų saugumo esant viešbučio teritorijoje rekomenduojama naudotis numeryje arba registratūroje įrengtais seifais (kai kuriuose viešbučiuose už papildomą kainą).
Viešbutyje nesant seifų, vertingus daiktus ir kelionės bei asmens dokumentus rekomenduojama laikyti prie savęs ir nepalikti kambaryje.
Ekskursijų metu nerekomenduojama palikti savo daiktų autobuse, juos geriausia turėti prie savęs. Kelionės organizatoriai neatsako už autobuse be priežiūros paliktus daiktus. Taip pat reikėtų būti atidiems ir didelio susibūrimo vietose, vykstant ekskursijai.
Prieš keliaudami su gyvūnu pasiteiraukite, ar vietovė ir viešbutis, į kurį vykstate priima naminius gyvūnus, gaukite kelionių organizatorių patvirtinimą, kad gyvūną gabenti galima. Gabenimui lėktuvu priimami tik naminiai gyvūnai, kurių bendra masė su specialia dėže yra ne didesnė kaip 8 kg, gyvūnai pervežami tik keleivių salone. Skrydžio metu draudžiama gyvūną išimti iš narvo.
Gyvūnai privalo turėti galiojančius sveikatos ir skiepų pažymėjimus, įvežimo į šalį leidimus ir kitus dokumentus, reikalaujamus įvežimo ar tranzito šalių, be kurių gyvūnas nebus įleistas. Specialios dėžės konstrukcija privalo būti tvirta, kad gyvūnas neturėtų galimybės pabėgti, dėžėje taip pat privalo būti specialus padėklas gyvūno šlapimui surinkti. Nei kelionės organizatorius, nei faktinis oro vežėjas neprisiima atsakomybės dėl valstybės (į kurią ir iš kurios vykstama) institucijų sprendimų leisti ar neleisti įvežti gyvūno.
Vilniaus oro uosto tarnybos turi teisę savo nuožiūra neleisti registruoti bagažo (naminio gyvūno konteinerio), kaip leidžiamo įsinešti į orlaivio saloną. Gyvūno šeimininkas pats pasirūpina gabenimui reikalingu konteineriu, o gyvūno gabenimo mokestis mokamas kelionių agentūroje. Kelionės organizatorius turi teisę atsisakyti gabenti augintinį be jokio paaiškinimo. Daugiau informacijos apie gyvūnų gabenimą ieškokite savo kelionės organizatoriaus tinklapyje, gyvūnų gabenimo taisyklės gali skirtis, priklausomai nuo to, su kokiu oro vežėju keliaujate.
Turistams, užsisakiusiems pervežimo paslaugą iš viešbučio į oro uostą ir atgal, kelionių organizatorius organizuoja keliautojų vežimą iš oro uosto į viešbutį atvykimo dieną ir iš viešbučio į oro uostą išvykimo dieną. Rekomenduojama iš anksto pasitikslinti išvykimo iš viešbučio laiką. Tam tikrais atvejais dėl viešbučių vietos transportui sunku privažiuoti, dėl to keleiviai gali būti atvežami / paimami sutartoje vietoje, o iki pačios apgyvendinimo vietos gali tekti šiek tiek paeiti pėsčiomis.
RO (Room only) – be maitinimo
BB (Bed & Breakfast) – pusryčiai, arbata, kava, vanduo – nemokamai
HB (Half board) – pusryčiai ir vakarienė, nemokami gėrimai: kava, arbata, (ar kiti viešbučio administracijos siūlomi gaivieji gėrimai) pusryčių metu.
HB+ (Half board plus) – pusryčiai ir vakarienė. Viešbutis savo nuožiūra gali teikti tam tikras papildomas paslaugas arba nuolaidas. Dažniausiai vietinės gamybos alkoholiniai ir gaivieji gėrimai pusryčių ir vakarienės metu – nemokamai.
FB (Full board) – pusryčiai, nemokami gėrimai: kava, arbata (arba kiti viešbučio administracijos siūlomi gaivieji gėrimai), pietūs ir vakarienė. Pietų ir vakarienės metu visi gėrimai – už papildomą mokestį.
Soft AI – pusryčiai, pietūs, vakarienė ir viešbučio administracijos nuožiūra nustatytu laiku parinkti gėrimai.
AI (All inclusive) – viskas įskaičiuota: pusryčiai, pietūs ir vakarienė, alkoholiniai ir gaivieji gėrimai (dažniausiai nuo 10 iki 22val.). Kai kuriuose viešbučiuose kava, ledai, šviežiai spaustos sultys gali būti už papildomą mokestį.
UAI (Ultra all inclusive), AI+ (All inclusive plus), SAI (Superior all inclusive), EXTAI (Extended all inclusive), VIPAI (VIP all inclusive) ir pan. – papildomai prie maitinimo tipo „viskas įskaičiuota“ turistai gali gauti kai kuriuos, viešbučio nuožiūra parinktus, užsienio gamybos alkoholinius ir gaiviuosius gėrimus ir / ar papildomas paslaugas.
Švediškas stalas – maisto ir gėrimų patiekimo būdas, kai lankytojai patys įsideda maistą ir įsipila norimus gėrimus. Priklausomai nuo gyventojų skaičiaus viešbutyje, švediškas stalas gali būti pakeistas į kitą aptarnavimo ir maisto patiekimo būdą, pvz., maistas gali būti dalinamas porcijomis.
A la carte – maisto pasirinkimas restorane pagal pateiktą valgiaraštį. Dažniausiai a la carte restoranuose vietą vakarienei reikia užsisakyti iš anksto (šį laikotarpį nustato viešbučio administracija).
Dėl ankstyvų pusryčių ar vėlyvos vakarienės (dėl ankstaus išvykimo ar vėlaus grįžimo į viešbutį) rekomenduojame kreiptis į viešbučio administraciją (kartais gali būti taikomas papildomas mokestis).
R.O.H (Run of the house) arba promo – tai gali būti bet kurio tipo numeris užsakytame viešbutyje. Tikslus tipas sužinomas tik atvykus į viešbutį, priskiriamas viešbučio administracijos.
Economy room – tai gali būti bet kurio tipo ekonominei klasei priklausantis numeris viešbutyje. Paprastai tai pats kukliausias ir paprasčiausias iš numerių.
Standard room – paprasčiausias numeris. Jame bus lovos (viena dvigulė lova) ir vonios kambarys, o interjeras priklauso nuo viešbučio kategorijos ir lygio.
Low cost room – paprasčiausias numeris, esantis apatiniame aukšte.
Family room – šeimyninis numeris iš dviejų kambarių (pusantro kambario pagal plotą), kiekviename stovi dvi lovos (vaikų gali būti dviaukštė). Prieš rezervuojant pasidomėkite ar kambariai atskirti siena, ar tai didelė erdvė be pertvarų. Šeimyninis kambarys dažniausiai kainuoja 30% daugiau nei standartinis numeris, kuriame pastatomos dvi papildomos lovos.
Executive room – erdvus numeris verslo keliautojams. Kambaryje yra miegamojo ir darbo kambariai. Dažniausiai kambaryje yra internetas ir fakso aparatas.
Junior suite – didesnio, nei standartinis kambarys, ploto numeris, kuriame būna miegamoji ir svetainės zonos. Geresnis interjeras ir aptarnavimas, dažniausiai tokio tipo numeriai būna 5 arba 4 žvaigždučių viešbučiuose ir kainuoja apie 30% daugiau nei standartiniai.
Suite – erdvus, gerai įrengtas dviejų kambarių numeris (numeriai gali būti atskirti arka). Dažniausiai turi du vonios kambarius (arba vieną su vonia ir dušo kabina kartu). Geras aptarnavimas, dažniausiai kainuoja apie 50% daugiau nei standartinis kambarys.
Deluxe arba Excellence Suite – dviejų arba trijų didesnio ploto kambarių numeris. Tokiame numeryje dažnai yra sukurinė vonia, terasa ar balkonas. Šis numeris kainuoja beveik dvigubai daugiau nei standartinis.
King Suite, Presidential Suite – aukščiausia suite numerių klasė. Juose dažnai būna pora miegamųjų, svetainės ir darbo kambariai, du vonios kambariai. Aukšto lygio aptarnavimas, dažnai būna tiekiamas nemokamas vynas ir vaisiai. Išskirtinis interjeras, numeris kainuoja maždaug tris kartus daugiau nei standartinis.
Villa – atskiras namelis, kuriame gali būti nuo 3 iki 6 kambarių, dažniausiai vieno arba dviejų aukštų. Gerai įrengtas interjeras, didelė svetainė ir keli vonios kambariai. Kartais šalia būna įrengtas privatus baseinas, arba baseinas, kurį gali naudoti kelių vilų gyventojai. Dažnai 5 žvaigždučių viešbučiuose vilų gyventojams veikia atskiras restoranas. Teikiamos įvairios VIP paslaugos. Tokia vila gali kainuoti tris kart brangiau nei vienas ar keli standartiniai numeriai (priklauso nuo gyventojų skaičiaus).
Apartamentai – paprastas buto tipo numeris, kuriame gali būti iki trijų miegamųjų, svetainė dažnai sujungta su virtuve, ir vonias kambarys. Miegamajame paprastai gali miegoti du žmonės. Interjeras ir techniniai įrenginiai priklauso nuo viešbučio lygio.
Studio – standartinio tipo numeris, kuriame yra miegamojo ir svetainės, sujungtos su virtuve, zonos. Ar virtuvėje bus indų bei įrankių priklauso nuo viešbučio.
Viešbučiai klasifikuojami pagal šalyje nustatytus kriterijus ir apgyvendinimo paslaugų standartus. Dažniausiai skiriamos penkios viešbučių kategorijos (1-5 žvaigždučių). Vertinti gali tarptautinės ir valstybinės ar vietos valdžios institucijos, kelionių organizatoriai ir viešbučių savininkai.
Pagal Europos standartus žvaigždutės suteikiamos taip:
1* - viešbučio kambaryje turi būti tualetas ir dušas arba vonia, kasdien valomi kambariai. Turėtų būti televizorius, kėdė ir stalas bei vonios higienos priemonės (muilas, tualetinis popierius). Viešbutyje turi būti registratūra, viešas telefonas, galimi pusryčiai.
2* - papildomai turėtų būti daugiau higienos priemonių (dušo želė, dantų pasta, skutimosi priemonės ir pan.), naktinė lempa prie lovos, chalatas. Taip pat turi būti siūlomas švediškas stalas, atsiskaitymas banko kortelėmis.
3*- kambaryje turėtų būti telefonas, laisvai prieinamas internetas, plaukų džiovintuvas, veidrodis. Pačiame viešbutyje turėtų veikti bagažo, skalbimo ir lyginimo paslaugos. Registratūros darbo laikas turėtų būti bent 14 valandų, darbuotojai kalbėti bent 2 kalbomis.
4*- registratūra privalo dirbti ne mažiau nei 18 val., vestibiulyje turėtų būti sėdimos vietos bei gėrimų paslauga, kambaryje privalo būti įrengtas mini baras arba veikti 24 val. gėrimų paslaugą teikianti kambarių tarnyba. Daugiau kosmetinių priemonių, šlepetės.
5*- Registratūra dirba visą parą, personalas bendrauja bent keliomis kalbomis, dirba durininkas, maisto ir mini baro paslaugos ir papildymas visą parą, seifas, dar daugiau įvairių paslaugų.
Atkreipkite dėmesį, kad neretai tos pačios kategorijos viešbučių kokybė gali skirtis ne tik skirtingose, bet ir toje pačioje šalyje – tai priklauso nuo viešbučio būklės ir aptarnaujančio personalo, teikiamų paslaugų įvairovės. Kartais viešbučiai neturi oficialios kategorijos šalyje, tokiu atveju kelionių organizatorius pateikia subjektyvų viešbučio vertinimą. Dėl tikslios informacijos apie viešbučio kategoriją šalyje teiraukitės kelionių organizatoriaus arba kelionių agentūros.
Prie viešbučio gali būti prierašas HV-1 arba HV-2, tai reiškia, kad viešbučio teritorijoje yra vasarnamiai arba vilos.
Ekonominės klasės viešbutis – tai kelionių organizatorių nuomone ir turistų atsiliepimais paremtas subjektyvus vertinimas. Šiuose viešbučiuose gali būti žemesnė teikiamų paslaugų kokybė ar mažesnis jų kiekis, paprastesnis aptarnavimas nei kituose, tokią kategoriją turinčiuose viešbučiuose.
Dažniausiai viešbučio atstumas iki jūros nusakomas metrais ir skaičiuojamas nuo artimiausio viešbučio teritorijos taško, dėl to, priklausomai nuo to, kuriame viešbučio korpuse apsistoję turistai, paplūdimys gali būti arčiau ar toliau.
Viešbučio, esančio ant jūros kranto, teritorija dažniausiai yra neatskirta nuo paplūdimio, nors kartais juos skiria pėstiesiems skirta vaikščiojimo zona. Net jei viešbutis yra ant jūros kranto, nėra garantijos, kad viešbučio teritorijoje bus paplūdimys, nes dažnai viešbučiai statomi ant uolų, prie kurių nėra paplūdimių.
Jei viešbutis yra pirmoje linijoje nuo kranto, tai reiškia, kad tarp paplūdimio ir viešbučio nėra kitų pastatų, bet gali būti kelias.
Antroje linijoje esantys viešbučiai – tai viešbučiai, kuriuos nuo paplūdimio gali skirti ne vienas kelias ar pastatas, tačiau savo privalumais viešbučiai nenusileidžia esantiems arčiau pajūrio.
Miesto paplūdimiu gali naudotis visi norintys. Turkijoje beveik visi paplūdimiai yra miesto, kurio nustatyta tvarka yra prižiūrimi, turi savo restoranų ir kavinių infrastruktūrą, tačiau miesto paplūdimiuose reikia mokėti už gultus, rankšluosčius bei skėčius.
Privatus paplūdimys – tai viešbučio savininko išpirkta (ar nuomojama) ir savo nuožiūra įrengta turistams paplūdimio juostos dalis. Čia už gultus ir skėčius įprastai mokėti nereikia.